התמודדות עם משבר
משבר הוא מצב בדרך כלל זמני, שנגרם עקב הפרעה כלשהי, חיצונית או פנימית, משולבת עם רמת התארגנות לקויה שמאלצת את האדם לקבל החלטות חשובות שבהזדמנות אחרת לא היו מתרחשות.
כיוון שחיינו אינם מתנהלים ללא תנודות, משברים מתרחשים ברוב המקרים כשרמת הציפיות של אדם מתנגשת עם הישגיו והיכולות האמיתיות שלו, או לחלופין עם מה שהוא מבקש להשיג.כמובן שמשברים אישיים בגיל הילדות והנעורים יכולים להתרחש בשל שלל של סיבות וגורמים שחלקם חיצוניים וחלקם פנימיים כגון: גירושין, חרם בכיתה, דימוי עצמי נמוך, מחלה, פטירה של אדם קרוב ואהוב ועוד.
ילדים ונערים החווים משבר יכולים להידרדר להתנהגות אנטי חברתית ואף מסוכנת, להתחבר לחברה שלילית, להסתגר ולחוות תופעות נוספות שאינן חיוביות עבורם, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה פנימית ומחשבתית.
הורים יכולים לסייע רבות לילדיהם להתמודד עם תקופות של משבר ולמנוע הידרדרות בהתנהגותם של ילדיהם.
השלב הראשון בהתמודדות עם משבר לפי רביב וכצנלסון (2005) הוא יצירת מרחב המאפשר לילד ביטוי רגשי. משבר יכול ליצור עומס רגשי, ולכן יש לתת לילד את התחושה והאפשרות שאפשר לדבר על המצב ללא חשש.
השלב השני מצד ההורים הוא מסירת מידע לילד (כמובן מותאם לגילו ולרמת ההבנה שלו) ושיתופו במשבר, תוך כדי בדיקה שהילד רוצה להיות שותף במידת מה למצב. לאחר מכן, בשלב השלישי, יש ליצור מסר אופטימי עבור הילד. חשוב להעביר לו את התחושה שהמצב בשליטה ולמרות שאולי זהו מצב מלחיץ או קשה עבורו, ההורים עושים הכל כדי לשפר את המצב ולהגן עליו.
קרדיט:
מכון דרור
קרדיט:
משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו/ עמירם רביב ועדנה כצנלסון, הוצאת עמיחי 2005.